Blackmagic Design today announced Blackmagic Camera 2.3, which is a major update for Blackmagic URSA cameras. This new software adds support for HD window mode allowing 150fps recording in 1920 x 1080 resolutions, adds support for ProRes 444 XQ, allows recording onto 2 CFast 2 cards simultaneously in RAW allowing higher frame rates in RAW and also adds support for the new V2 4K URSA image sensor which allows Ultra HD capture to 120 fps.
The new “window mode” allows customers to select up to 150 fps for allowing slow motion effects and other creative cinematography. The window mode keeps data rates lower, even when running at high frame rates because it does not use the whole 4K image sensor, but takes a 1920 x 1080 resolution window from the center of the sensor. This allows the camera to capture to higher frame rates than possible when using the whole sensor.
The new ProRes 444 XQ codec allows Blackmagic URSA cameras to record into the highest quality ProRes format and this allows incredible compatibility with both DaVinci Resolve and also Final Cut Pro X. ProRes 444 XQ is ideal when you need extremely high quality, but also need compatibility with a wide range of software that might not handle RAW files.
This software update also allows recording RAW to two CFast 2 cards simultaneously. This allows every second RAW frame to be sent to alternate CFast 2 cards so the recording data rate is doubled in comparison to using a single card. Because CFast 2 cards are extremely fast, being able to use two of them at the same time when recording allows extremely high data rates, which is vital when recording RAW. Because the frame rate is not fixed in RAW files, this means shooting RAW is ideal for high frame rate shooting and is more flexible when customers need to change the speed of the clips during post production.
This new Camera Update 2.3 also adds support for a new version of the URSA image sensor that allows higher frame rates. This new 4K v2 sensor is now rolling out in new URSA cameras and allows high frame rates full resolution 4K of up to 120 fps. This means customers can now go beyond 80 fps and up to 120 fps when running high resolution. Because Blackmagic URSA is user upgradable, this new sensor will also be offered as an upgrade so customers can increase the frame rate of their URSA cameras if required. Details on availability and cost of this 4K v2 sensor update will be available late in April.
The new Blackmagic URSA Mini. Look at that! It has a design very similar to the FS7 and yes it has a optional viewfinder too. The 4.5k URSA Mini is also a bargain at $2995. Shipping is expected July 2015
Ja, das ist bei Blackmagic der große Wehrmutstropfen. Aber ich denke da langfristig und bleibe einstweilen Panasonic treu. Dennoch ist die Mini-URSA auf jeden Fall eine Kamera, die ich im Auge behalten werde.. ;-)Jott hat geschrieben:Bis jetzt hatten alle BM-Kameras veritable Macken. Daher lieber nicht gleich durchdrehen und besser warten, bis nach den ganzen Jubel-Bloggern die ersten echten Kunden ein Exemplar bekommen haben.
Mal hart gesagt: Es gibt keine Traumkamera, sondern nur Werkzeuge für bestimmte Einsatzzwecke, mit jeweils unterschiedlichen Stärken und Einschränkungen. Ist Dir auch klar, wie sehr die Arbeitsweise mit einer Blackmagic- bzw. digitalen Kinokamera abweicht von der mit einer Kamera wie der GH4? Diese Kameras liefern Rohmaterial für Postproduktion und Color Grading, keine brauchbaren fertigen Videobilder. Für letzteres sind Grosssensor-Videokameras wie die Sony FS7 und Canon C100/C300 eindeutig besser.Jensli hat geschrieben:Hammerteil! Wenn die nur halbwegs hält, was sie verspricht, wird das meine neue Traumkamera.
Jepp, Danke für die Aufklärung, das ist mir so was von klar. ;-)cantsin hat geschrieben:Ist Dir auch klar, wie sehr die Arbeitsweise mit einer Blackmagic- bzw. digitalen Kinokamera abweicht von der mit einer Kamera wie der GH4?